پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو ، سالانووا و اسچفلی
پرسشنامه فرسودگی تحصیلی
کاملا موافقم | موافقم | نظری ندارم | مخالفم | کاملا مخالفم |
عبارات |
ردیف | |
با مطالعه کردن، احساس می کنم که از نظر هیجانی تحلیل می روم و بی رمق می شوم. | ۱ | ||||||
از زمان ثبت نام در دانشگاه، علاقه ام به مطالعه کمتر شده است. | ۲ | ||||||
من می توانم به طور موثر مسائلی را که هنگام مطالعاتم پیش می آیند حل کنم. | ۳ | ||||||
در پایان یک روز درسی در محل تحصیلم احساس خستگی و تحلیل رفتگی می کنم. | ۴ | ||||||
شور و اشتیاقم نسبت به مطالعه کمتر شده است. | ۵ | ||||||
من اعتقاد دارم که مشارکت و سهم موثری در کلاسهایی که در آنها شرکت می کنم دارم. | ۶ | ||||||
در نتیجه ی مطالعه، احساس فرسودگی و خستگی مفرط به من دست می دهد. | ۷ | ||||||
به عقیده خودم دانشجوی خوبی هستم. | ۸ | ||||||
من چیزهای بسیار جالبی در طول دوره مطالعاتم یاد گرفته ام. | ۹ | ||||||
وقتی صبح از خواب بیدار می شوم و مجبورم که روز دیگری را در محل تحصیلم سپری کنم، احساس کسالت و خستگی می کنم. | ۱۰ | ||||||
من نسبت به سودمندی و فایده ی بالقوه ی مطالعاتم بسیار بدبین شده ام. | ۱۱ | ||||||
زمانیکه به اهداف مطالعاتیم دست می یابم احساس شوق و برانگیختگی می کنم. | ۱۲ | ||||||
مطالعه یا شرکت کردن در کلاس واقعا به من فشار وارد می کند. | ۱۳ | ||||||
من نسبت به اهمیت مطالعاتم دچار تردید شده ام. | ۱۴ | ||||||
مطمئنم که در انجام فعالیتها در کلاس به طور موثری عمل می کنم. | ۱۵ |
سوالات تست فرسودگی تحصیلی
تاریخچه و نمره گذاری پرسشنامه فرسودگی تحصیلی
مقیاس فرسودگی تحصیلی را برسو ، سالانووا و اسچفلی(۲۰۰۷) ساختهاند. این پرسشنامه سه حیطه فرسودگی یعنی خستگی تحصیلی، بیعلاقگی تحصیلی و ناکارآمدی تحصیلی را میسنجد. پرسشنامه فرسودگی تحصیلی پانزده ماده دارد. که با روش درجه بندی لیکرت ۵ درجهای کاملاً مخالف تا کاملاً موافق توسط آزمودنیها درجهبندی شده است. خستگی تحصیلی ۵ ماده (۱، ۴، ۷، ۱۰، ۱۳مطالب درسی خستهکننده هستند)، بیعلاقگی تحصیلی ۴ ماده (۲، ۵، ۱۱، ۱۴ احساس میکنم نسبت به مطالب درسی علاقه ندارم ) و نا کارآمدی تحصیلی ۶ ماده (۳، ۸، ۹، ۱۲، ۱۵ احساس می کنم نمی توانم از عهدهی مشکلات درسی بر بیایم) دارد.
روایی و پایایی مقیاس فرسودگی تحصیلی
پایایی تست فرسودگی تحصیلی را سازندگان آن به ترتیب ۷۰/۰، ۸۲/۰ و ۷۵/۰ برای سه حیطهی فرسودگی تحصیلی محاسبه کرده اند. اعتبار . پرسشنامه فرسودگی تحصیلی را محققان با روش تحلیل عامل تأییدی محاسبه شده که شاخص ها ی برازندگی تطبیقی (CFI) شاخص برازندگی افزایشی (IFI) و شاخص جذر میانگین مجذورات خطای تقریب[۱] مطلوب گزارش کردهاند. ضرایب اعتبار . پرسشنامه فرسودگی تحصیلی از طریق همبسته کردن آن با پرسشنامه فشارزاهای دانشجویی به ترتیب برابر با ۳۸/۰، ۴۲/۰ و ۴۵/۰ محاسبه شده که در سطح P<0/001 معنی دار است (نعامی، ۱۳۸۸).
[۱] rmsea
با ما در روان راهنما همراه باشید