روش درمان استرس مالی ویژه مشاورین و روانشناسان

روش درمان استرس مالی

اگر چه واژۀ استرس به دلیل استفادۀ رایجی که امروزه پیدا کرده است واضح به نظر می رسد و گاهی تصوّر می شود نیاز به توضیح و تعریف ندارد امّا بر مبنای رویکردهای مختلف به انسان تعاریف مختلفی از استرس ارائه شده است. از نظر فلاسفۀ شرق، استرس فقدان آرامش درونی محسوب می شود. در فرهنگ غربی، استرس به معنای فقدان کنترل است. از نظر فیزیولوژیک، استرس فرسودگی بدن است که سلیه آن را پاسخ غیر اختصاصی بدن به هر خواسته ای( چه خوب و چه بد ) می داند.  استرس از نظر روان شناختی آن چیزی است که لازاروس تعریف می کند: « اضطراب ناشی از رویدادها و مسئولیت هایی که فراتر از توانایی فرد است »( سیوارد، ۲۰۰۶ ).

راهکارها و روش درمان استرس مالی :

۱.   روش درمان استرس مالی : از مراجع بخواهید نگرانی های اخیر خود از وضعیت مالی اش را فهرست کند.

۲.   روش درمان استرس مالی : بررسی کنید که نگرانی های این مراجع چگونه به مرور زمان شکل گرفته است.

۳.   روش درمان استرس مالی : نقش پول را برساختار خانوادگی مراجع (مانند: قدرت، کنترل، استقلال، وابستگی و مقام و منزلت) مورد بررسی قرار دهید.

۴.   روش درمان استرس مالی : مراجع را درکسب اطلاع درباره باورها و احساساتش درمورد پول و ارتباط آن با تجارب خانوادگی(مانند: همیشه درخانواده برای من پول هست یا اغلب می توانیم بیش از آنچه داریم خرج کنیم و یا ثروت موجب حرمت است) یاری دهید.

۵.   مراجع را در بازسازی باورهایش درمورد ثروت که بر علاقه و توانایی اش در اداره مؤثر پول تأثیر دارد، یاری کیند.

۶.   برای اینکه مراجع تصویر مالی بهتری (مانند: تدوین بودجه، موازنه چک، کنار گذاشتن کارت های اعتباری یا به دست آوردن شغل) به دست آورد، از او بخواهید فهرستی از تغییرات رفتاری لازم برای این منظور تهیه کند.

۷.   از مراجع تعهد بگیرید تغییرات مدیریتی را که باعث بهبود فوری وضعیت مالی و کاهش استرس های او می شود، بکار بندد.

۸.   از مراجع بخواهید کتاب هایی را که در رابطه با بودجه بندی و ایده هایی در راستای بهبود مدیریت سرمایه و طرح های مالی است، مطالعه کند.

۹.   به مراجع تکلیفی بدهید که تحلیلی از مخارج یک هفته تمام را با محاسبه همه خریدها و هزینه ها(هرقدر هم کوچک) به عمل آورد.

۱۰.   از مراجع بخواهید برای یک ماه همه درآمدها و هزینه های خود را یادداشت کند.

۱۱.   بودجه ماهانه مراجع را مورد بازبینی قرار دهید و مواردی را که باید تغییر کند، مشخص کنید.

۱۲.   به مراجع کمک کنید همه چیزهای خوب ولی غیرضروری را مشخص کند و او را برای حذف یا تغییر عمده آن ها ترغیب کنید(مانند: تلفن، کامپیوتر، فروش ماشین، رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی).

۱۳.   دیدار با خانواده درباره مسائل مالی را با مراجع ایفای نقش کنید، تا اطمینان یابید می تواند مستقیماً و با احترام آن را با اعضای خانواده درمیان بگذارد.

روش درمان استرس مالی

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *