چطور از سالمندان مراقبت کنیم ? قسمت اول : مراقبت جسمی

چطور از سالمندان مراقبت کنیم ?

سه مرحله برای انجام این کار وجود دارد:

  1. مراقبت جسمی
  2. مراقبت روحی و روانی
  3. پرداختن به مقاومت

مهمترین قسمت مراقبت از سالمندان عبارت است از عشق ورزیدن به آن‌ها و فعال نگه داشتن آن‌ها. شیوه‌های زیادی برای مراقبت از سالمندان وجود دارد: چه مراقبت از طریق فراهم کردن امکانات در منزل باشد، چه آوردن آن‌ها به منزل خود یا بردن آن‌‌ها به خانه سالمندان باشد. با وقت گذاشتن و کمی کار سخت و طی کردن مراحل زیر می‌توانید به درستی از سالمندان عزیز مراقبت کنید:

قسمت اول چطور از سالمندان مراقبت کنیم : مراقبت جسمی

چطور از سالمندان مراقبت کنیم

چطور از سالمندان مراقبت کنیم

۱.پیشاپیش برنامه ریزی کنید.

بسیاری از بچه ها نهایتاً لازم است از والدین مراقبت کنند. برنامه ریزی پیشاپیش می‌تواند بسیاری از مشکلات را قبل از این‌که به لحظه آخر برسند حل و فصل کنید ( به‌عنوان مثال ناشی از بیماری یا جراحت ناگهانی شوند). استفاده از تکنولوژی خانه را برای سالمندان امن کرده و هزینه‌های مراقبت را پیشاپیش مشخص و از آن‌ها پیشگیری می‌کند.

-مطمئن شوید که برای وضعیت اورژانسی آمادگی دارید. این آمادگی شامل دارای نقشه اوژانسی در خانه باشید؛ شماره‌های اورژانسی را پست کنید و خانه کمک‌های اولیه را آماده کنید.

-تکنولوژی‌های زیادی قابل دسترس هستند که می‌توانند رد سالمندان را ضبط کرده و شما را مطمئن می‌کند که در همین حوالی و سالم هستند و داروهای خود را مصرف می‌کنند. به‌عنوان مثال، ردیاب‌های جی.پی.اس و جعبه‌های دارویی وجود دارد که در زمانی که دارو بایستی مصرف شود، روشن می‌شوند. این وسایل به آن‌ها کمک می‌کند که مدت زمان بیشتری در منزل بمانند.

-با نصب دستگاه‌های ضد سوختگی خانه را ایمن‌تر کرده سالمندان با حساسیت پوستی را حمایت کنید؛ و با نصب موج یاب مونوکسید کربن، یابنده دود خاص با لامپ چرخان یا ویبره برای بیدارکردن سالمند (بسیاری از سالمندان نمی‌توانند صدای یابنده دودهای رایج را بشنوند)و پایین آوردن علمک دوش و …

-مراقبت از سالمند می‌تواند هزینه دار باشد. پیشاپیش تحقیق کنید و آپشن‌ها و برنامه‌هایی را پیدا کنید که می‌توانند سالمند را منتفع کند.

چطور از سالمندان مراقبت کنیم

۲.سالمند عزیزتان را فعال نگه دارید.

ورزش می‌تواند برای حمایت از سالمندان و جلوگیری از بیماری یا کاهش سن کاری آن‌ها را تا ۱۰ یا ۱۵ درصد کاهش مفید باشد. حتی می‌تواند منتج به سلامتی و منفعت بزرگی برای کسانی شود که سال‌ها خانه نشین بوده‌اند. می‌تواند نیاز به سلامتی را به تعویق بیاندازد و از مریض شدن آن‌ها جلوگیری کند.

-سفارش می‌شود که سالمندان هر هفته پنج بار به‌مدت سه دقیقه ورزش متعادل بکنند (دویدن، شنا، پیاده روی و دوچرخه سواری). آن‌هایی که افزایش ضربان قلب و مشکلات تنفسی دارند بهتر است سه روز در هفته به مدت بیست دقیقه ورزش کنند.ورش‌هاس سنگین مثل استفاده از وزن آزاد، مقاومت….بایستی هر هفته دو یا سه بار یک روز در میان انجام شوند. آن‌ها باید تمرینات ورزشی را برای انعطاف (کششی، یوگا، تای چی) را حداقل به مدت ده دقیقه در هر روز انجام دهند.

-آن‌هایی که نمی‌توانند به‌طور مستقل ورزش کنند یا می‌توانند از فعالیت منفعت ببرنند. تمرین‌های ورزشی رینج منفعل حرکتی می‌توانند به سالمندان کمک کنند که در کنار هم باشند.

-فایده ای ندارد که سالمندان مکان خود را به کرات تغییر دهند. عدم جابجایی از شکستگی پوستی و زخم‌های درناک جلوگیری می‌کند که منجر به عفونت می‌شوند. استفاده از دستگاه هایی مثل دونات یا جعبه تخم مرغ و  تخت می‌تواند بسیار مفید باشد.

چطور از سالمندان مراقبت کنیم

۳ . گوشه چشمی به سلامتی جسمی و روحی آن ها داشته باشید.

اگر سالمند دارای درد یا مشکلات پزشکی اسن, به او بگویید پیش دکتر برود. اگر این مشکلات به انازه کافی سخت جدی هستند لازم است با بیمارستان تماس بگیرید و ببینید چکار برایش میتوانند بکنند.

-نگاه کنید ببینید علائم ضعف, فراموشی زیاد, فقدان  مدیریت یا هر گونه خلل وجود دارد یا نه.

-سلامت روحی اغلب نادیده گرفته میشود اما بخش مهمی از مراقبت سالمندان میباشد. همچنین مراقب علائم افسردگی مثل بی علاقگی, احساس عمیق غم و عصبانیت باشید.

-احساس عمیق غم و عصبانیت میتواند زمان بسیار سختی برای افراد سالمند باشد لذا سعی کنید از سلامت روحی و جسمی آنان اطمینان پیدا کنید.

چطور از سالمندان مراقبت کنیم

۴.با داروساز سالمندتان صحبت کنید.

ممکن است دکتر داروهای متفاوتی برای سالمندان تجویز کند و فقط دکتر داروساز داروخانه از تمام داروهایی که سالمند میگیرد با خبر باشد. با آنها دوست شوید و درباره عواقب و تعاملات متعاقب صحبت کنید.

چطور از سالمندان مراقبت کنیم

۵.با رانندگی به آنها کمک کنید.

ایده رانندگی نکردن میتواند سبب عصبانیت و رنجش سالمندان میشود. به خاطر داشته باشید که توان رانندگی یکی از اجزای اصلی کسب استقلال سالمندان است و بسیار مشکل است که بپذیریم که دیگر برای جنین کاری مناسب نیست.

-بعضی وقتها کلاسهایی برای رانندگی سالمندان تشکیل میشود که ممکن است به دریافت کارت بیمه منتج شود.

-اگر احساس خطر میکنید و سالمند نیز همچنان مقاومت میکند از دکتر کمک بگیرید که او را از رانندگی محروم کند.

او را همراهی کنید که از وسیله عمومی یا سه چرخه استفاده کند تا احساس آزادی و استقلال خود را حفظ کنند.

-منطقه شما بایستی جایگزینهای انتقالی ارائه کند. برخی جوامع و سازمانها برنامه هایی مثل استخرهای رانندگی  داوطلبانه, خدمات پاراترانزیت و خدمات اسکورت ارائه میکنند که میتواند حمل و نقل از دم در تا دم در را پیش بینی کند. تاکسیها نیز میتوانند مورد استفاده قرار گیرند.

-دنبال برنامه های تضمینی باشید. نمایندگیهای خاصی وجود دارد که خدماتی چون مددکاری ارائه میکنند. این خدمات هزینه های حمل و نقل عمومی و برنامه های داوطلبانه, تاکسی, و شرکتهای حمل و نقل خصوصی را تحت پوشش قرار میدهد. شما میتوانید برای این برنامه ها اقدام کنید.

چطور از سالمندان مراقبت کنیم

۶.درمورد مسائل مالی بحث کنید.

درمورد هزینه ها و برنامه های بیمه برای مراقبت درازمدت با سالمند صحبت کنید. برخی اوقات میتوان هزینه های اضافی را بررسی کرد و هزینه های گرمایشی یا دارو را کاهش داد و اگر چیزی غیر از این وجود دارد بایستی بررسی شود. اگر آنها دوست دارند در خانه خود بمانند, میتوانید آنها را به یک آپارتمان سالمندان منتقل کنید.

-سالمندان به طور ویژه در معرض آسیب گوش بری هستند. لذا در این مورد با آنها صحبت کنید و از آنها حمایت کنید. سالی یکبار صورت حساب مالی بگیرید تا مطمئن شوید که کسی هویت آنها را ندزدیده است.

چطور از سالمندان مراقبت کنیم

 ۷ . در مورد مسائل قانونی بحث کنید.

قدرت و میزان حق وکالت سالمندان و اسناد وکالت برای مراقبت از آنها را بررسی کنید. اگر سالمندان دارای مشکل باشند یا نیاز اورژانسی داشته باشند, اینکار به شما کمک میکند که تصمیمات پزشکی و مالی درستی بگیرید.

-اگر سالمند هنوز این اسناد را تهیه نکرده به او کمک کنید اینکار را انجام دهد.

-مشخص کنید که اگر سالمند شما نتواند صحبت کند یا ارتباط برقرار کند, چه نوع مراقبتی میخواهد. اسناد قانونی را مدارک سرپرستی پیشرفته مینامند که شامل اینکه میشه از ماشین دیالیز و تنفس استفاده کرد یا نه؛ یا در صورت نیازاز شوکر استفاده کنند.

چطور از سالمندان مراقبت کنیم

۸. غذای اشتراکی پیدا کنید یا برای آنها غذا تهیه کنید.

برخی اوقات مراکز سالمندان شام تهیه میکنند که شامل حمل و نقل میباشد و اینها روش بزرگی برای دیدار سالمند با دیگران و صرف غذای دسته جمعی است. سالمندان اغلب اشتها و علاقه به غذا را از دست میدهند به ویژه اگر افسرده باشند و غذای مشترکی باعث لذت بخش شدن بیشتر آن میشود.

-خدمات رسانی میتواند به سالمندانی کمک کند که مشکلات تهیه غذا برای خود را تجربه کرده باشند.

چطور از سالمندان مراقبت کنیم

۹. مورد پرستار خانه ای را بررسی کنید تا به سالمند کمک کند.

پرستار خانه ای میتواند به شخص کمک کند که مایحتاج سالمند را تهیه کند و بار سنگینی را از دوش خانواده بردارند. آنها میتوانند با نگهداشتن سالمندان در خانه به آنها کمک کنند تا استقلال خود را حفظ کنند.

-برخی اوقات مساعدت دولت میتواند بسیاری از این هزینه ها را از بین برد. اگر منطقه شما دارای نمایندگی سالمندان است, در این مورد پرسایش کنید.

اگر آنها هنوز به پرستار خانگی نیاز دارند یا پرستار خانگی نمیتواند این کارها را انجام دهد, در حوالی منزل به آنها کمک کنید. به عنوان مثال, در نظافت, رخت شویی یا رسیدگی به باغچه به آنها کمک کنید.

چطور از سالمندان مراقبت کنیم

۱۰. به فکر خانه یا مرکز سالمندان باشید.

گاهگاهی پرستار خانگی امکان پذیر نیست. مثلا سالمند به کمک خیلی زیاد نیاز دارد یا از نظر مالی مقدور نیست. خانه سالمندان امکانات مراقبت از سالمند را فراهم میکند.

-گاهی آنها فعالیتهایی را سازماندهی میکنند و دارای پرسنل آموزش دیده در زمینه پزشکی هستند که مراقب سالمندان هستند و آنها را شاد و سالم نگه میدارند.

اگر توان نگهداری سالمند را در خانه خود یا خودشان ندارید احساس گناه یا شرم نکنید. گاهگاهی شرایط شما اینکار را امکان ناپذیر یا حتی ناامن میکند و این تقصیر شما نیست.

چطور از سالمندان مراقبت کنیم

۱۱. مراقبت از سالمند را در خانه خود بررسی کنید.

مراقبت از سالمندان در خانه میتواند به آنها کمک کند تا احساس بهتری داشته باشند و روابط خانوادگی خود را  قویاً حفظ کرده و در عین حال به شما فرصت دهند تا وقت بیشتری با آنها صرف کرده و سلامتی آنها را کنترل کنید. با این حال, مراقبت در منزل نیاز به سرمایه گذاری زیاد, انرژی فراوان, توان جسمی و احساسی بالایی دارد.

-بیشتر سقوطها در منزل اتفاق میوفتند لذا بایستی مراقب باشید. این بدین معنی است که باید اسباب و اثاثیه اضافی ر بردارید و شرایط قدم زدن در منزل را فراهم کنید. اما بایستی حفاظ, ریل, لامپ کافی و وسایل حرکت برای تسهیل تحرک آنها فراهم کنید.

مراقبت در منزل نیز به معنی کمک به سالمند در زمینه مسائل بهداشتی و مهتری است. شما ممکن است لازم شود از طریق دادن آدرس, کوتاه کردن ناخون, استحمام, مسواک زدن و کارهای دیگر به سالمندان کمک کنید.

به عنوان یک پرستار خانگی باید برنامه معاینات روزمره برای سالمندتان داشته باشید. معاینه منظم-سالی یکبار یا بیشتر-به دکتر فرصت میدهد که سلامت عمومی سالمند را کنترل کند و مسائل نهان را شناسایی کند.

چطور از سالمندان مراقبت کنیم

۱۲. بار خود را سبک کنید.

مراقبت از سالمند, فشار روانی و احساسی بعلاوه فشار مالی زیادی به پرستار خواهد کرد. درباره شیوه توجه به خودتان از لحاظ  انرژی و مالی اندیشه کنید.

-ممکن است دریابید که به تفریح منظم لازم دارید. میتوانید از دوستان یا خانواده کمک بگیرید از یک شخص بزرگتر کمک بگیرید, یک دستیار مراقب شخصی استخدام کنید یا از خدمات روز بزرگسالان استفاده کنید.

-کاهش بار مالی خود را فراموش نکنید. به عنوان یک پرستار خانگی, ممکن است وقفه مالیاتی بخواهید. مثلا ممکن است بتوانید برای تعدیل مالیاتی از یک سالمند مراقبت کنید. برای انجام این کار, لازم است حداقل نصف حمایت از والدینتان مثل مکان, غذا؛ مراقبت دارویی و خدمات رفاهی همراه با نیازمندیهای دیگر را تأمین کنید. ممکن است قادر باشید مراقبت پزشکی را به عنوان کار خیر انجام دهید یا اعتبار مالیاتی مراقبت وابسته بگیرید.

پست مرتبط با چطور از سالمندان مراقبت کنیم  : چطور با والدین مسن که با شما زندگی می‌کنند رفتار کنید؟

چطور از سالمندان مراقبت کنیم (قسمت دوم)

 مقالات متنوع روانشناسی در روان راهنما

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *