شخصیت آرکیتایپی آفرودیت ( ونوس ) بر اساس تیپ‌های کهن الگویی شینودا بولن

شخصیت آرکیتایپی آفرودیت Aphrodite (تیپ آرکی تایپی آفرودیت) را در روان راهنما مطالعه کنید

نظریه کهن الگوهای اساطیری یا آرکتایپ‌ها (Archetype) اولین بار توسط کارل گوستاو یونگ روانپزشک و متفکر سوئیسی مطرح شد. یونگ پس از تحلیل ناخودآگاه فردی و ناخودآگاه جمعی به منظور مشخص کردن انواع تیپ‌های شخصیتی و الگوهای رفتاری، نظریه آرکتایپ‌ها را ارائه داد. وی معتقد بود که انسان‌ها بر طبق الگوهای از پیش تعیین شده که ریشه در ناخودآگاه فردی و جمعی دارند، رفتار می‌کنند.

دکتر «جین شینودا بولن» روان‌پزشک آمریکایی – ژاپنی و تحلیل‌گر یونگی بر اساس اسطوره‌شناسی هلنیزم مردم را به پانزده تیپ شخصیتی تقسیم کرده‌است.

کهن الگوی اسطوره ای زنان (women Archetypes) الگوی ناخودآگاه انرژیهای روان زنانه است.

در نظریه کهن الگوی اسطوره ای هفت الگوی رفتاری برای زنان، به شرح زیر در نظر گرفته شده است

آفرودیت (ونوس)
پرسفون
هستیا
هرا
آتنا
دیمیتر
آرتمیس

کهن الگوی اسطوره ای مردان (Men Archetypes) الگوی ناخودآگاه انرژیهای روان مردانه است.

در نظریه کهن الگوی اسطوره ای هشت الگوی رفتاری برای مردان ، به شرح زیر در نظر گرفته شده است

زئوس
آپلو
پوزیدون
هرمس
هادس
آرس
هفائستوس
دیونیسوس

ویژگیهای شخصیت آرکیتایپی آفرودیت نماد عشق و زیبایی

شخصیت آرکیتایپی آفرودیت ( ونوس )

کهن الگوی آفرودیت نماد زیبایی است که رومی ها او را ونوس می نامند. آفرودیت زیباترین کهن الگو در بین اسطوره ها است. در اسطوره های یونانی، آفرودیت و هفائستوس فرزندی بوجود نیاوردند. ازدواج آنها، اتحاد زیبایی و صنعت است که نتیجه اش “هنر” است.

در اسطوره های یونانی، آفرودیت حضور بی نظیری دارد که باعث می شود همه عاشق کهن الگوی آفرودیت بشوند و زندگی نو و تازه ای بیابند. آفرودیت الهام بخش شعر و سخنان شور آمیز است و نماد نیروی عشق و خاصیت تبدیل بخشی آن است. آرکی تایپ آفرودیت ناظر بر لذت عشق و زیبایی، است. قلمرو عشق برای بسیاری از زنان، نیروی کشش آور و پرقدرتی دارد.

ویژگی‌های کلی کهن الگوی آفرودیت

آفرودیت نماد عشق است و عشوه گری او باعث خلق آثاری هنری و اشعار زیادی شده است. آفرودیت نماد طنازی و جلوه گری زنانه است. اغلب شعرها و آهنگ هایی که در میان مردم رواج پیدا می کنند و در غم معشوق هستند در مورد آفرودیت هستند.
آفرودیت امید زیادی به زندگی دارد. برونگرا است و بر عشق و ایجاد ارتباط متمرکز است. او را الهه عشق می دانند. علاقه و توجه اولیه او بر روابط بالغ و بزرگسال، عاشقانه، جنسی، زیبایی و هنر است.
هرگاه آفرودیت وارد جمعی شود شادمانی را به آن‌جا هدیه می‌دهد. دامنه عشق او تنها به روابطش محدود نمی شود. او تمام طبیعت را در آغوش می کشد. او به حیوانات و گیاهان را نیز مانند انسان ها عشق می ورزد. قدرت های او با باروری، رشد، برداشت محصول، جنگ، نزول به عالم اموات، تولد، زندگی، عشق ، مرگ و سرنوشت همراه است.

آفرودیت معرف اتحاد بین انرژی های زنانه و مردانه از طریق ارتباط جنسی است. توجه آفرودیت بیشتر بر جنبه های ظاهری است . هوشیاری او هم بطور مستقیم و هدف گرا و هم بصورت پراکنده و پذیرا، متمرکز است. با آنکه از گروه الهه های ارتباط گرا می باشد اما هرگز رنج نمی برد. زن نوع آفرودیت آقایانی با شخصیت کاملاً مردانه و توانایی های آنها در موفقیت و مبارزه را تحسین می کنند. او جذب مردان خلاق می شود. در عین حال خود را محدود به یک مرد نمی کند. مگر آن که ابعاد شخصیتی دیگر را در خود قوی کرده باشد.

آفرودیت طبیعت گرم و حرارت و برون گرایی را آشکار می کند. او عاشق عاشق بودن است. او عاشق مردان پرهیجان، برون‌گرا و اهل مسافرت است و در کنار آن، عاشق هنر و چیزهای خلاقانه است.
او جذب مردان تیپ جنگجو می شود. از مردان پرحرارت و پرهیجان خوشش می آید. کمتر تمایل دارد مادر شود مگر این که عاشق شوهرش باشد.
آفرودیت خیلی اهل خانه داری نیست و بسیار به خودش می رسد. آرایش های هنرمندانه و ملیح مخصوص آن هاست. از مسافرت و آزاد بودن لذت می برد و نمی توان او را محدود کرد زیرا افسرده و یا پرخاشگر می شود.

آفرودیت اغواگر مردان است و با چشم و حرکات خود مردان را می تواند اسیر خود کند ولی خود را محدود به مرد خاصی نمی کند، مگر این که آن مرد خیلی خاص باشد.
آفرودیت به زندگی شور می دهد و از موسیقی و هیجان و رقص خوشش می آید. از بحث های علمی و اجتماعی چندان لذت نمی برد بلکه بیشتر دوست دارد در زمینه های مد، مسافرت و لذت ها ی زندگی صحبت کند.

آفرودیت را خدای کیمیاگری می‌دانند که به هر چیز بی‌ارزشی ارزش اضافه می‌کند.

آفرودیت عاشق هارمونی، ست کردن، رنگ‌ها و زیبایی است. به ظواهر زندگی بسیار توجه می‌کند و از نظر او باید هر چیزی در جای خودش باشد. عاشق زندگی لاکچری است و در روابطش انتظارات مالی زیاد از طرف دارد.


مطلب مرتبط  : دانلود نرم افزار تست شناسایی تیپهای کهن الگویی یا آرکی تایپی


چالش های والدین کودک با شخصیت آرکیتایپی آفرودیت

برخی از والدین آفرودیت کوچک، او را همیشه نوازش و تشویق می کنند، لباس زیبا بر تن کودک آفرودیت خود می کنند، موهای آفرودیت کوچک را آرایش می کنند و با روبانهای رنگی تزیین می کنند و یا در مسابقات زیبایی او را شرکت می دهند. اما بهترین والدین برای آفرودیت جوان، آنهایی هستند که از ابتدا با دخترشان مثل یک شیء زیبا رفتار نمی کنند و رفتارشان مثبت، یکنواخت و متعادل است و انرژی آفرودیت جوان را به هنر، خلاقیت و مهربانی با دیگران هدایت می کنند. این والدین ایده آل در دوران بلوغ برای دختر جوان راهنمای دلسوزی می شوند و محدودیتهایی که برای آفرودیت جوان قائل می شوند، معقول و قابل اجراست.

دوران کودکی فرد با کهن الگو یا شخصیت آرکیتایپی آفرودیت

در کودکی، آفرودیت کوچک معصوم است و دلربایی های کودکانه دارد. این دلربایی ها می تواند با اقوام مرد بیشتر باشد. معمولا اظهار نظرهایی از این قبیل : “صبر کن بزرگ بشه ببین چی بشه” در مورد آفرودیت گفته می شود. آفرودیت از اینکه مرکز توجه باشد لذت می برد و معمولا در میهمانیها مشغول رقص و دلرباییهای کودکانه است.

دوران بلوغ فرد با کهن الگو یا شخصیت آرکیتایپی آفرودیت

دوران بلوغ برای دختر جوانی که کهن الگوی آفرودیت دارد، دوران بسیار خطرناکی است. تصویری که دختر جوان از خود و از چهره و وزن خود دارد و عدم اعتماد به نفس در این زمینه که می تواند منجر به مشکلات تغذیه و لاغری مفرط بشود. از سویی دیگر خطرات حاملگی های ناخواسته و بیماریهای مقاربتی بر اثر نادانی و پس زده شدن و تایید نشدن از طرف دخترهای خوب، از دیگر مشکلات آفرودیت جوان است.

دوران تحصیل فرد با شخصیت آرکیتایپی آفرودیت

فردی با کهن الگو آفرودیت ، در مدرسه و دانشگاه بیشتر از آنکه جذب درس باشند، عاشق فعالیتهای فوق برنامه مثل سرود و نمایش هستند. محیط درس و فضای آموزشی، محیط مناسبی برای تعامل آفرودیت با دیگران و ایجاد ارتباط با آدم های جور و واجور است. شرّ و شیطان و شیرین و دوست داشتنی هستند.

شغل و حرفه فرد با شخصیت آرکیتایپی آفرودیت

فرد با کهن الگو آفرودیت از لحاظ احساسی خیلی اهل کار و محیط کار نیست. آفرودیت دوست دارد در محیط کار، تنوع فراوانی داشته باشد و کار یکنواخت را دوست نخواهد داشت. معمولا شغل خانمی با کهن الگو آفرودیت ، زیبایی و آرایش، دکوراتوری، موسیقی، هنر، نویسندگی، رقص و درام است و یا با مردم بودن و در رابطه بودن با دیگران مثل معلمی و تراپیست و یا ادیتوری. بنابراین فرد با انرژی آفرودیت یا عاشق کارش است و یا از آن متنفر و حد وسط هم ندارد! هیچ چیزی مثل تکرار و یکنواختی آفرودیت را از کار دلزده نمی کند. فرد با کهن الگو آفرودیت ترجیح می دهد که حقوق کمتری بگیرد ولی کارش را بیشتر دوست داشته باشد.

نقاش، آرایشگر، گرافیست و یا آهنگساز.
هنر پیشه
به تنوع علاقمند است و هدفگرا نیست.
هر کاری را که بخواهد و در هر زمانی که دوست داشته باشد انجام می‌دهد.

رابطه شخصیت آرکیتایپی آفرودیت با مردان و زنان

آفرودیت حوزه مردانه و زنانه درون خود را با اراده و انتخاب خودش مثل دستگاه کنترل تلویزیون، تنظیم می کند که این باعث برقراری رابطه عمیق با اطرافیان می شود. این امر باعث جذابیت و به دل نشستن این فرد با کهن الگو آفرودیت می شود که همان خاصیت کیمیاگری آفرودیت است. یعنی فرد با کهن الگو آفرودیت می تواند از بسیاری از مردان مردتر و از بسیاری از زنان نیز زن تر بشود. تا حدی که زنان و دختران نیز تمایل به داشتن رابطه عاطفی با زن آفرودیتی پیدا می کنند.اگر  زنی با انرژی آفرودیت در جامعه‌ای زندگی کند که برقراری رابطه برای زنان ارزش اخلاقی ندارد، ممکن است توجه‌اش را به مردان به کلی از دست بدهد و نسبت به اینکه احساس شوق در خودش دارد حس بدی به خود داشته باشد و احساس گناه کند. در اینجاست که آفرودیت با بخش عظیمی از واقعیت زنانگی خود قطع رابطه می کند و سرزندگی و شوق به زندگی را از دست می دهد.

ازدواج شخصیت آرکیتایپی آفرودیت

من عاشق مردی هستم که منو از عشق و شور و هیجان  به وجد بیاره..مردی با فیزیکِ جذاب و چهره ای خواستنی که هرلحظه منو از عشق سیراب کنه…مردی عاشق پیشه و رومانتیک که همیشه با کارهای جدید منو غافلگیر کنه و به زندگی مشترکمون تنوع ببخشه.اینکه چقدر روشنفکر و باهوش و تحصیلکرده است،اینکه چقدر اصالت خانوادگی داره ویا اینکه چه مقامی در اجتماع داره برای من اهمیت زیادی نداره… مهم اینه که ما بتونیم از  زندگی حسابی لذت ببریم…لذت دونفره از تفریح و گشت و گذار…لذت هماغوشیهای مُدام.
ازدواج برای آفرودیت هیجان انگیز و پر از تجربه های زندگی است به شرط اینکه برایش دست و پاگیر نباشد و همیشه تنوع و تازگی داشته باشد. زنی با کهن الگو آفرودیت اگر انرژی هرا را در خود داشته باشد ازدواج موفقی خواهد داشت، زیرا هم تعهد و هم جذابیت جنسی در این ازدواج قوی است. در غیر اینصورت ماندن در یک ازدواج برای زنی با کهن الگو آفرودیت معمولا آسان نیست و طلاقها و ازدواجهای چندین باره احتمالش بسیار زیاد است. الیزابت تیلور یک نمونه از چنین زنی است.

فرزندان فرد با شخصیت آرکیتایپی آفرودیت

زنی با کهن الگو آفرودیت بچه ها را دوست دارد و بچه ها هم او را دوست دارند. بچه‌ها بدون قضاوت با زن آفرودیت برخورد می کنند و جذابیت کهن الگو آفرودیت را می ستایند. آفرودیت قابلیت های بچه ها را بیرون می کشد و آنها را تشویق می کند و بچه ها در کنار آفرودیت احساس خلاقیت، سرزندگی و با استعدادی می کنند. آفرودیت بچه ها را هم افسون می کند و به خودش جلب می کند. آفرودیت به فرزندان خودش، آزادی و استقلال می دهد به شرطی که کمی انرژی دیمیتر هم در او باشد.

میانسالی شخصیت آرکیتایپی آفرودیت

مساله کتمان ناپذیر سن و گذار رو به پیری، برای آفرودیت که مهمترین چیز در شخصیت این کهن الگو زیباییش بوده است، بسیار دردناک است. وقتی که آفرودیت متوجه می شود که زیبایی اش رو به افول گذاشته، دیگر آن توجه عمیقی که به دیگران می کرد، بطوریکه در دیگری حل میشد را تغییر می دهد. بعدها زنان آفرودیتی یاد می گیرند که الگوی رفتاری را باید عوض کنند و همیشه خود را غیر قابل دسترس و درگیر رابطه با شخصی نشان بدهند تا سوءتفاهم دیگری پیش نیاید. ولی برای زنان با کهن الگو آفرودیت بالا که هنر و حرفه ای دارند، میانسالی آنقدر هم مساله برانگیز نیست. معمولا آفرودیت هایی با این شرایط خودشان را در کار و فعالیت غرق می کنند و به توسعه فن و هنرهای دیگر می پردارند.

کهنسالی شخصیت آرکیتایپی آفرودیت

بعضی از زنان با کهن الگو آفرودیت گنجایش دیدن زیبایی در درون چیز ها را دارند و همیشه کمی با چیزی که به آن چشم دارند عشق می ورزند. این گونه زنان با جذابیت و وقار پیر می شوند و توجه شان در سنین پیری کاملا به سوی خلاقیت و کارهایی است که در اجتماع انجام می دهند. این آفرودیت ها همیشه زنده دلند و دیگران را به خوشی دعوت می کنند.

ضعف‌های شخصیت آرکیتایپی آفرودیت

الف- توجه فراوان به زرق و برق زندگی
ب- انتظار زیاد از مرد
ج- احتمال رها کردن مرد
د- عدم درک کردن دیگران

نقاط قوت شخصیت آرکیتایپی آفرودیت

الف- توجه به ظاهر و زنانگی خود
ب- شور و اشتیاق و امید به زندگی
ج- توجه به سالم ماندن خود

روش جذب شخصیت آرکیتایپی آفرودیت

الف- هیجان داشته باشید
ب- اهل مسافرت باشید
ج- اهل خرج کردن باشید
د- به او توجه زیاد کنید

دستورالعمل‌هایی برای شخصیت آرکیتایپی آفرودیت

الف- کمی بیشتر به یادگیری اهمیت دهید
ب- به مسائل اجتماعی بیشتر توجه کنید
ج- انتظار زیاد از مرد مقابل نداشته باشید
د- اگر جایی کسی انتقاد کرد یا مورد بی‌توجهی قرار گرفتید بپذیرید و خود را اذیت نکنید.

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *