کتاب کارآفرینی : فصل اول کتاب ابزار سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان ایرانی

کتاب کارآفرینی: فصل اول کتاب ابزار سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان ایرانی

ماهیت و اهمیت کارآفرینی

نوشته دکتر کردنائیج و همکاران

برای تهیه نسچه چاپی (کاغذی)  کتاب کارآفرینی به انتشارات دانشگاه تربیت مدرس مراجعه نمایید

واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی Entreprendre به معنای متعهدشدن نشأتگرفته است . بنابر تعریف واژه نامه دانشگاهی وبستر کارآفرین کسی است که متعهد می شود مخاطره های یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل کند . واژه کارآفرینی دیرزمانی پیش از آنکه مفهوم کلی کارآفرینی به زبان امروزی پدید آید، در زبان فرانسه ابداع شد . در اوایل سده شانزدهم کسانی را که در امر هدایت مأموریتهای نظامی بودند، کارآفرین می خواندند . از آن پس درباره دیگر انواع مخاطرات نیز همین واژه با محدودیت هایی مورد استفاده قرار می گرفت . از حدود سال ۱۷۰۰ میلادی به بعد، فرانسویان درباره پیمانکاران دولت که دست اندرکار ساخت جاده، پل ، بندر و استحکامات بودند، به کرات لفظ کارآفرین را به کار  برده اند

مروری بر برخی  ویژگیهای کلیدی روانشناختی کارآفرینان

کانون کنترل

همچنین نتایج تحقیقات نشان می دهد که درون گراها از نظر استیلاء، مردم آمیزی، کارایی فکری، شکیبایی، تأثیر خوب و تندرستی، از بیرونی ها برتر هستند . این افراد، بر حسب احتمال موفقیت در تکالیف گوناگون، ترجیح می دهند دست به خطرپذیری متوسط بزنند (مهدویان، ۱۳۷۴ ). به همین اساس کاربینگ پی برد که .( شکست و موفقیت برای درونگراها، مهمتر از برونگراها است (بال، ۱۳۷۳

 

خلاقیت

مجموعه ی این مطالعات نشان می دهند که کارآفرینان افرادی خلاق، مخاطرهپذیر، متکی به خود و بلند پروازند . البته برخی از محققان، ویژگی های دیگری از قبیل عزم و اراده، استقلال فکر، عزت نفس، تعهد و همت و پشتکار را نیز به آنان نسبت داد هاند.

پاره ای از تحقیقات به وجود رابطه بین نوآوری و کارآفرینی اشاره کرده اند . نوآوری ارائه محصول و خدمات جدید به بازار است و خلاقیت هم نیروی ضروری است که در پس نوآوری نهفته شده است.

 

تحمل ابهام

قدرت تحمل ابهام عبارت است از پذیرفتن عدم قطعیت به عنوان بخشی از زندگی، توانایی ادامه حیات با دانش ناقص درباره محیط و تمایل به آغاز فعالیتی مستقل بی آن که شخص بداند آیا موفق خواهد شد یا خیر . به نظر می رسد که کارآفرینان به مراتب بیش از مدیران شرکت ها، قدرت تحمل ابهام را داشته باش ند، کارآفرینان بدون این که احساس تهدید یا ناراحتی کنند، قادرند ب ه طور اثربخش با شرایط و اطلاعات مبهم، ناقص، غیرقطعی، سازمان نیافته و غیرشفاف روبرو شوند و ضمن رفع ابهامات، آنها را به نفع خود تغییردهند . در واقع ابهام سبب انگیزش آنها می شود

 

وبسایت روان راهنما

bookh ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *