مقیاس کنترل بیرونی و درونی راتر (پرسشنامه کانون کنترل )

مقیاس کنترل بیرونی و درونی راتر (پرسشنامه منبع کنترل راتر)

پرسشنامه منبع کنترل راتر

مقیاس کنترل بیرونی و درونی راتر  (پرسشنامه منبع کنترل راتر) توسط ژولین راتر برای سنجش درونی و بیرونی بودن منبع کنترل ساخته شده است و شامل ۲۹ پرسش دو گزینه ای است. راتر ضریب اعتبار ۷۲% را (پس از یک ماه) بر روی ۶۰ دانشجو و ضریب ۵۵ % را (پس از ۲ ماه) بر روی گروهی ۱۱۷ نفری با روش باز آزمایی (test- retest) به دست آورده. این مقیاس دارای شش جفت عبارتهای جنبی است که به آنها نمره داده نمی شود (۱، ۸، ۱۴، ۱۹، ۲۴، ۲۷.). بنابراین، حدود نمره ها از صفر تا ۲۳ خواهد بود. میانگین مقیاس ۴۸/۸ و میانه آن ۸ است

همچنین فرم کوتاه مقیاس IE راتر (مقیاس کنترل بیرونی و درونی راتر) که شامل ۱۱ سوال است و از فرم اصلی به دست آمد. توسط شاپوریان و حجت (۱۹۸۷) ساخته شده که پایایی آن در ایران ۷۲% گزارش شده است.

مقیاس کنترل بیرونی و درونی راتر (پرسشنامه منبع کنترل راتر) دارای ۲۹ مورد دوجمله ای می باشد. خواهشمند است جمله های هر مورد را به دقت بخوانیدو با هرکدام که موافق هستیدعلامت بگذارید. لطفاًبرای بدست آوردن نتیجه مطلوب ازاین قسمت، جملات موردنظرخودراباکمال صداقت انتخاب کنید.

آیتم های مقیاس کنترل بیرونی و درونی راتر

۱.

الف. علت اینکه کودکان دچار گرفتاری می شوند این است که پدر و مادرشان بیش از اندازه مجازاتشان می کنند.

ب. امروزه گرفتاری بیشتر کودکان به این دلیل است که پدر و مادرشان بیش از حد با آنها به ملایمت رفتار می کنند.

۲.

الف. بسیاری از رویدادهای ناخوشایند در زندگی مردم تا اندازه ای به علت بدشانسی است.

ب. بدبیاریهای مردم نتیجه اشتباهات خود آنهاست.

۳.

الف. یکی از دلایل عمده بروز جنگها این است که مردم آنقدر که باید به امور سیاسی علاقه مند نیستند.

ب. هر قدر هم که مردم برای جلوگیری از جنگ بکوشند، باز هم جنگ وجود خواهد داشت.

۴.

الف. سرانجام مردم به احترامی که شایسته ایشان باشد، دست می یابند ولو مدتها طول بکشد.

ب. بد بختانه بیشتر اوقات ارزش یک فرد هر قدر که بکوشد نا معلوم می ماند.

۵.

الف. این عقیده که معلمان نسبت به دانش آموزان خود بی انصافند بی معنی است.

ب. بیشتر دانش آموزان نمی دانند تا چه حد نمره ای که در دروس خود می گیرند زیر رویدادهای تصادفی است.

۶.

الف. اگر فرصتهای مناسب و به موقع دست ندهد کسی نمی تواند رهبر کاروان شود.

ب. افراد توانایی که از رهبر شدن بازمانده اند، کسانی هستند که از فرصتهای مناسب استفاده نکرده اند.

۷.

الف. هر قدر که سعی خودمان را بکنیم باز هم بعضی ها از ما خوششان نمی آید.

ب. افرادی که نمی توانند کاری بکنند که مورد علاقه دیگران قرار بگیرند راه ساختن با دیگران را بلد نیستند.

۸.

الف. در تعیین شخصیت هر فرد وراثت سهم عمده ای دارد.

ب. آنچه شخصیت یک فرد را می سازد، تجارب او در زندگی است.

۹.

الف. اغلب به این نکته پی برده ام که هر چه قرار است اتفاق بیفتد، اتفاق می افتد.

ب. هر وقت خودم تصمیم گرفته ام راه مشخصی برای اقدام انتخاب کنم خیلی بهتر از تسلیم شدن به سرنوشت بوده است.

۱۰.

الف. اگر دانش آموز خودش را برای امتحان خوب آماده کرده باشد ممکن است حقش در امتحان پایمال شود.

ب. بیشتر اوقات سؤالات امتحان به اندازه ای با درس سالانه بی ارتباط است که درس حاضر کردن واقعاً بی فایده است.

۱۱.

الف. موقعیت حاصل سخت کوشی است، شانس در آن بی اثر یا بسیار کم اثر است.

ب. شغل خوب گیر آوردن در درجه اول به این بستگی دارد که در فرصت مناسب در جای مطلوب باشی.

۱۲.

الف. فردی که دارای شرایط متوسط فردی و اجتماعی است می تواند در تصمیم گیری دولت مؤثر باشد.

ب. دنیا در اختیار عده معدود صاحبان قدرت است از آدم خرده پا کاری ساخته نیست.

۱۳.

الف. هر وقت برای انجام کاری نقشه می کشم تقریباً یقین دارم که می توانم آن را عمل کنم.

ب. همیشه عاقلانه نیست که برای آینده دور نقشه بکشم چون خیلی چیزها در حال حاضر دستخوش خوش بیاری و بد بیاری هستند.

۱۴.

الف. عده معینی از مردم هیچ حسنی ندارند.

ب. هر کس خوبیهایی دارد.

۱۵.

الف. برای من بدست آوردن چیزهایی که خواستارشان هستم ربطی به بخت و اقبال ندارد.

ب. خیلی وقت ها تصمیم گرفتن با شیر یا خط (شانسی) هم بد نیست.

۱۶.

الف. رئیس شدن اغلب به این بستگی دارد که شانس یاری کند و شخص قبل از هر کسی دیگر در شرایط مناسب قرار گیرد

ب. واداشتن مردم برای انجام کار درست به توانایی افراد بستگی دارد نه به شانس و اقبال.

۱۷.

الف. تا آنجا که به رویدادهای دنیا مربوط می شود بیشتر ما قربانی نیروهایی هستیم که نه می شناسیم و نه می توانیم بر آنها چیره شویم.

ب. با شرکت فعالانه در امور سیاسی و اجتماعی مردم می توانند بر رویدادهای جهانی نظارت کنند.

۱۸.

الف. بیشتر مردم می دانند تا چه حد زندگی شان تحت اختیار رویدادهای تصادفی است.

ب. در واقع چیزی بنام «بخت» وجود ندارد.

۱۹.

الف. آدم باید همیشه به اشتباه خود اعتراف کند.

ب. بهتر است روی اشتباهاتتان سر پوش بگذارید.

۲۰.

الف. مشکل می توان فهمید کسی واقعاً از ما خوشش می آید یا نه.

ب. تعداد دوستان یک فرد بستگی به میزان خوب بودن او دارد.

 ۲۱.

الف. بالاخره میان رویدادهای خوب و بد که برای ما رخ می دهد تعادل برقرار می شود.

ب. بیشتر بد بختی ها حاصل عدم توانایی، نادانی، تنبلی یا نتیجه هر سه آنهاست.

۲۲.

الف. با کوشش کافی می توانیم فساد سیاسی را از میان ببریم.

ب. نظارت زیاد مردم روی فعالیت سیاستمداران را از میان ببریم.

۲۳.

الف. بعضی وقتها از طرز نمره دادن معلمان سر در نمی آوریم.

ب. میان درس خواندن و نمره گرفتن رابطه مستقیمی وجود دارد.

۲۴.

الف. رهبر خوب کسی است که بگذارد خود مردم برای کار خود تصمیم بگیرند.

ب. رهبر خوب کسی است که تکلیف هر کس را معین کند.

۲۵.

الف. بیشتر وقتها احساس می کنم روی حوادثی که برایم اتفاق می افتد کنترل کمی دارم.

ب. امکان ندارد باور کنم بخت و اقبال در زندگی من سهم زیادی داشته باشد.

۲۶.

الف. دلیل تنهایی مردم این است که سعی نمی کنند با دیگران دوستی کنند.

ب. سعی زیاد از حد برای خوشایند مردم چندان فایده ای ندارد. اگر قرار است از آدم خوششان بیاید خوششان می آید.

۲۷.

الف. در مدرسه برای ورزش خیلی اهمیت قائل می شوند.

ب. ورزش های گروهی برای پرورش شخصیت فرد یک روش عالی است.

۲۸.

الف. هر چه سرم می آید نتیجه کار خودم است.

ب. بعضی وقتها احساس می کنم که روی مسیر زندگی ام کنترل کافی ندارم.

۲۹.

الف. بیشتر وقتها نمی توانم بفهمم که چرا سیاستمداران اینطور رفتار می کنند.

ب. دست آخر خود مردم مسئول نوع حرمت ملی یا محلی خودشان هستند.

 

در ۲۳ ماده ای که جهت نمره گذاری تعیین شده اند سئوالات (الف) یک نمره و سئوالات (ب) صفر نمره می گیرند چون کل نمره هر فرد نشان دهنده نوع و درجه منبع کنترل افراد می باشد بنابراین تنها آزمودنی هایی که نمره ۹ یا بیشتر بگیرند واجد منبع کنترل بیرونی و افرادی که نمره کمتر بگیرند دارای منبع کنترل درونی خواهند بود.

روش نمره گذاری مقیاس کنترل بیرونی و درونی راتر

۲.a.

۳.b

۴.b,

۵.b,

۶.a,

۷.a,

۹.a,

۱۰.b,

۱۱.b,

۱۲.b,

۱۳.b

۱۵.b,

۱۶.a,

۱۷.a,

۱۸.a,

۲۰.a,

۲۱.a,

۲۲.b,

۲۳.a,

۲۵.a,

۲۶.b,

۲۸.b

, ۲۹.a.

A high score = External Locus of Control

A low score = Internal Locus of Control

 

مطالب مرتبط با پرسشنامه منبع کنترل راتر

با ما در روان راهنما همراه باشید


صفحه اصلی دانلود پرسشنامه استاندارد ، آزمونهای روانی ، تست و مقیاس


توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *