پرسشنامه خود کنترلی تانجی
پرسشنامه خود کنترلی تانجی (فرم ۱۳ ماده ای)
هدف: سنجش میزان کنترل افراد بر خودشان
| ردیف | عبارات پرسشنامه خود کنترلی تانجی | هرگز | به ندرت | گاهگاهی | زیاد | بسیار زیاد |
| ۱ | من به خوبی مقاومت در برابر وسوسه ها می کنم. | |||||
| ۲ | من مجبورم به سختی عادات بدم را ترک کنم. | |||||
| ۳ | من تنبل هستم. | |||||
| ۴ | من مطالب نامناسبی را بیان می کنم. | |||||
| ۵ | من بعضی کارهای خاص را که لذت بخش و سرگرم کننده هستند را حتی اگر برای من زیان آور هم باشند، انجام می دهم. | |||||
| ۶ | من از چیزهایی که برایم ضرر دارد اجتناب می کنم. | |||||
| ۷ | ای کاش منظم تر بودم. | |||||
| ۸ | دیگران می گویند من نظم آهنینی دارم. | |||||
| ۹ | گاهی اوقات، تفریحات و سرگرمی ها مرا از انجام کارهایم باز می دارد. | |||||
| ۱۰ | برای من تمرکز کردن مشکل است. | |||||
| ۱۱ | من قادرم برای رسیدن به اهداف بلند مدت تلاش های موثری کنم. | |||||
| ۱۲ | گاهی اوقات من نمی توانم از انجام دادن برخی کارها اجتناب کنم، هر چند می دانم که آن کار اشتباه است. | |||||
| ۱۳ | من اغلب بدون در نظر گرفتن تمام گزینه ها و روش ها، اقدام به انجام کاری می کنم. |
*************************************
روش نمره گذاری و تفسیر پرسشنامه خود کنترلی تانجی
پرسشنامه خود کنترلی تانجی دارای ۱۳ سوال بوده و هدف آن سنجش میزان کنترل افراد بر خودشان است. طیف پاسخگویی آن از نوع لیکرت بوده که امتیاز مربوط به هر گزینه در جدول زیر ارائه گردیده است:
| گزینه | هرگز | به ندرت | گاهگاهی | زیاد | بسیار زیاد |
| امتیاز | ۱ | ۲ | ۳ | ۴ | ۵ |
اما این شیوه نمره گذاری در مورد سوالات ۲، ۳، ۴، ۵، ۷، ۹، ۱۰، ۱۲ و ۱۳ معکوس شده و به صورت زیر در خواهد آمد:
| گزینه | هرگز | به ندرت | گاهگاهی | زیاد | بسیار زیاد |
| امتیاز | ۵ | ۴ | ۳ | ۲ | ۱ |
برای بدست آوردن امتیاز کلی پرسشنامه، مجموع امتیازات همه سوالات را با هم جمع کنید. حداکثر نمره برای پرسشنامه خود کنترلی تانجی ۶۵ و حداقل ۱۳ است . نمره بالاتر بیانگر خودکنترلی بالاتر فرد خواهد بود و برعکس.
روایی و پایایی پرسشنامه خود کنترلی تانجی
روایی و پایایی پرسشنامه خود کنترلی تانجی در پژوهش موسوی مقدم و همکاران (۱۳۹۴) محاسبه و مورد تایید قرار گرفته است.
در پژوهش تانجی و همکاران (۲۰۰۴) روایی این مقیاس با ارزیابی همبستگی آن با مقیاس های پیشرفت تحصیلی، سازگاری، روابط مثبت، و مهارت های بین فردی مورد تایید قرار گرفته است. همچنین پایایی آن بر روی دو نمونه آماری با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ ۸۳/۰ و ۸۵/۰ بدست آمده است.
پرسش نامه خود کنترلی تانجی نسخه ۳۶ سوالی
لطفا سوالات را با دقت خوانده، پاسخ موردنظرتان را بر اساس موارد زیر علامتگذاری نمایید.
۱: به هیچ وجه در مورد من صدق نمی کند.
۲: تا حدودی در مورد من صدق می کند.
۳: برخی اوقات در مورد من صدق می کند.
۴: بیشتر اوقات در مورد من صدق می کند.
۵: همیشه در مورد من صدق می کند.
| ردیف | عبارات | ۱ | ۲ | ۳ | ۴ | ۵ |
| ۱ | من در برابر وسوسه انجام کارها به خوبی مقاومت می کنم. | |||||
| ۲ | برای من ترک عادت های بد و نامناسب دشوار است. | |||||
| ۳ | من آدم تنبلی هستم. | |||||
| ۴ | حرف های نابجا می زنم. | |||||
| ۵ | من هرگز به خودم اجازه نخواهم داد که کنترلم را از دست بدهم. | |||||
| ۶ | من کارهایی را که زیان آور و مضر هستند، در صورتی که سرگرم کننده و لذت بخش باشند، انجام می دهم. | |||||
| ۷ | مردم می توانند در کارهایشان روی من حساب کنند. | |||||
| ۸ | بیدار شدن از خواب صبحگاهی برای من دشوار است. | |||||
| ۹ | من در گفتن نه به دیگران مشکل دارم. | |||||
| ۱۰ | اغلب منصفانه نظرم را عوض می کنم. | |||||
| ۱۱ | من هر آنچه را در ذهن دارم در قالب کلمات بیان می کنم. | |||||
| ۱۲ | مردم من را به عنوان آدمی تکانشی و عجول توصیف می کنند. | |||||
| ۱۳ | چیزهایی را که برای من بد و زیان آور هستند، رد می کنم. | |||||
| ۱۴ | من بیش ازحدمعمول پول خرج میکنم. | |||||
| ۱۵ | من هرچیزی راپاکیزه ومرتب نگه میدارم. | |||||
| ۱۶ | من گهگاهی درانجام کارهازیاده روی میکنم. | |||||
| ۱۷ | کاش نظم وترتیب یشتری داشتم.. | |||||
| ۱۸ | من آدم قابل اطمینانی هستم. | |||||
| ۱۹ | من به دلیل احساسهایی که دارم،کنترلم راازدست میدهم. | |||||
| ۲۰ | من بیشترکارهاراعجولانه وبدون فکرکرد انجام میدهم. | |||||
| ۲۱ | من نمیتوانم رازهایم رابه خوبی حفظ نمایم. | |||||
| ۲۲ | مردم میگویندکه من اصول سفت وسختی دارم. | |||||
| ۲۳ | من هرشب تااخرین لحظه کارکرده ویامطالعه میکنم. | |||||
| ۲۴ | من به آسانی دلسرد نمی شوم | |||||
| ۲۵ | من اگرقبل ازانجام اقدامی فکرم رامتوقف کنم،شرایط وموقعیت بهتری برای من فراهم خواهدشد. | |||||
| ۲۶ | من خودرامشغول فعالیتهای سالم میکنم. | |||||
| ۲۷ | من غذاهای سالمی مصرفم یکنم. | |||||
| ۲۸ | چیزهای لذت بخش وسرگرم کننده من راازانجام کارها بازمیدارد. | |||||
| ۲۹ | من درتمرکزکردن مشکل دارم. | |||||
| ۳۰ | من میتوانم به طورموثری درجهت دستیابی به اهداف طولانی مدت کارکنم. | |||||
| ۳۱ | برخی اوقات من نمیتوانم خودم راازانجام کارهایی منع کنم حتی اگربدانم ان اشتباه است. | |||||
| ۳۲ | من اغلب بدون فکرکردن درموردسایرانتخابهای دیگر،عمل میکنم. | |||||
| ۳۳ | من به آسانی کنترلم راازدست میدهم. | |||||
| ۳۴ | من اغلب حرف دیگران راقطع میکنم. | |||||
| ۳۵ | من برخی اوقات درمصرف مشروبات الکلی یاموادمخدر ودارو زیاده روی میکنم | |||||
| ۳۶ | من همیشه درانجام کارهایم به موقع عمل میکنم. |
*************************************
منبع: موسوی مقدم، سید رحمت الله، (۱۳۹۴)، بررسی رابطه هوش معنوی با خودکنترلی و مکانیسم های دفاعی در دانش آموزان دختر سال سوم متوسطه. مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دوره ۲۵، شماره ۱، صص ۶۴-۵۹.
Reference: Tangney, J., Baumeister, R. F., & Boone, A. L. (2004). High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success. Journal of Personality, 72, 271–۳۲۴.
*************************************
با ما در روان راهنما همراه باشید
