تفاوتهای فیزیولوژیکی زنان و مردان

تفاوتهای فیزیولوژیکی زنان و مردان

تفاوتهای فیزیولوژیکی زنان و مردان : تمایز و صفات جنسی

 در هفته های نخستین رشد، جنین دختر و پسر از نظر اندام ها بهم شبیه اند و از دو ماهگی به بعد هورمون جنس نرترشح کرده و تفاوتها آغاز میشود.

 

تفاوتهای فیزیولوژیکی زنان و مردان : تفاوت درقدرت عضلانی و ترکیب استخوانها

قدرت عضلانی و کارکرد بدن مردان هم بخاطر همین هورمون متفاوت است.تسترون اثر سازنده پرقدرتی در تولید پروتئین در بدن دارد،رشد بافت های عضلانی را تحریک میکند، و بر قدرت بدنی می افزاید . توده عضلانی مرد متوسط ۵۰ درصد بیشتراز بدن زن است ،و برای انجام کارهای سنگین توانایی بیشتری میابد.

تسترون از عوامل رسوب کلسیم دراستخوانهاست و بر اندازه و استحکام آنها می افزاید ، مثلا در مجموع استخوتنهای مرد نسبت به زن درشت تر و با قوام ترند، و لگن مرد شکل قیفی میابد و برای تحمل بارهای سنگین آمادگی بیشتری دارد.

 

 

تفاوتهای فیزیولوژیکی زنان و مردان :  پرخاشگری

  • تسترون حالات تهاجمی ، رقابتی و پرخاشگری را برمی انگیزد ، وجود این هورمون و نوسان آن گاه مردان راچنان خشمناک میسازد که ممکن است زندگی خود و دیگران را در خطر اندازد.

تفاوتهای فیزیولوژیکی زنان و مردان : افزایش گلبول های قرمز و متایولیسم پایه

سطح بالای هموگلوبین و تعداد بیشتر گلبول های قرمز در خون مردان ناشی از ترشح آندروژن ها در مرد است. تسترون حدود ۱۰-۱۵ درصد بر میزان متابولیسم پایه می افزاید و اشتهارا بر می انگیزد و از عوامل فزونی نیازهای غذای مردان نسبت به زنان است.

 

تفاوتهای فیزیولوژیکی زنان و مردان :  ضخامت پوست 

سختی بافت زیرجلدی و پوست سراسر بدن مرد ضخیم تر است.

  • ۶)بیماری ها و ایمنی بدن :
  • میزان کلسترول در خون مردان بیشتر است و در فزونی مقدار چربی در گردش خون و رسوب پلاک های آترو اسکلروزی اثر زیادی دارد و از این رو بیماری های قلبی و سکته مغزی را افزایش میدهد.
  • باعث کاهش پاسخ آنتی بادی ها است که خود آسیب پذیری دستگاه ایمنی بدن مرد را می نمایاند.

تفاوتهای فیزیولوژیکی زنان و مردان : رفتار و روان 

اعتماد به نفس در مرد، بیشتر است و نیاز به نوازش و در آغوش کشیده شدن در زنان زیاد است.

 

تفاوتهای فیزیولوژیکی زنان و مردان : مغز 

هورمونها به طور مستقیم سلول های مغز را تحریک میکنند و بین هورمونهای جنسی و مغز، نوعی تعامل برقرار است. با برداشتن بیضه ، به تدریج قدرت ابداع از بین میرود و فرد به کار و زندگی ، کم اعتنا میشود .تسترون در تمرکز فکر اثر دارد ؛ از خستگی میکاهد، و ادامه فعالیتها و اجرای کارها را آسان میکند.

استروژن از هورمون های ویژه جنس زن است که در دوره عادت ماهیانه نوسان دارد، و بیشترین میزان ترشح آن پیش از تخمک گذاری است. استروژن در زندگی زن نقش اساسی دارد،بیش از ۳۰۰ بافت بدن برای آن گیره دارد و کمبود آتن با تغییرات فیزیکی شدیدی همراه است.

 

اثر هورمونها در بدن از طریق تاثیر آن بر مغز است.زنانی که از هورمون استروژن برای جلوگیری از بارداری استفاده میکنند ، علائم خستگی روحی و روانی در آنها بروز میکند، این افسردگی با اختلال در متابولیسم مغز ارتباط دارد .

 

تفاوتهای فیزیولوژیکی زنان و مردان : قلب و عروق

استروژن در کاهش چربی خون موثر است. و از این رو در بیماری های ناشی از تنگی عروق و تصلب شرائین در میان زنان کمتر است.

سیستم ایمنی بدن و بیماری ها:
استروژن مقاومت طبیعی بدن را در برابر بیماری های سوخت بالا میبرد.

 

تفاوتهای فیزیولوژیکی زنان و مردان : حس بویایی ،چربی ،پوست و…

استروژن بر حساسیت حس بویایی می افزاید و از عوامل رسوب چربی در بدن زنان است و در نرمی و صافی و کم مویی پوست نقش دارد.

 

تفاوتهای فیزیولوژیکی زنان و مردان : روان و رفتار و هورمونها

از عوامل اصلی تغییر حالات زنان، نوسان سطح استروژن در خون آنهاست که اگر تنزل یابد ، زن بی تاب میشود و آرامش روانی اش بهم میخورد.

استروژن ، پروژسترون ، پرولاکتین ، اکسی توسین و ریلاکسین از هورمونهای هستند که در جنس زن نقش مهمی دارند.

پرولاکتین رفتار مادرانه را به وجود می اورد و در شیردهی ،جلوگیری از تخمک گذاری ، نقش دارد. و در پرندگان این هورمون موجب لانه سازی ، خوابیدن روی تخمها میگردد و برخی هورمون محبت مادری نامیده اند.

 

تفاوتهای فیزیولوژیکی زنان و مردان : تفاوت در طول عمر 

  • به طور متوسط زنان ۷ سال بیشتر از مردان زندگی میکنند ، و در دوران جنینی نوزادی ، کودکی و سالمندی ، مرگ جنین مرد بیشتر از زن است.
  • در پایان عمر عمر بیوه زنان بیشتر میشود و آمار پیر زنان بالای ۱۰۰سال در جهان ۹ برابر پیرمردان است.

تفاوت فیزیولوژیکی بدن که باعث طول عمر میشود:

مقاومت جسمی و روانی در برابر بیماریهای عفونی و شرایط نامناسب در جنس زن بیشتر از مردان است.
وجود دستگاه تناسلی متفاوت و ایفای نقش فاعل برای جنس مرد در آمیزش جنسی که طی آن ۷۵ کیلو کالری انرژی مصرف میکند ، مسائل خاص زنان همچون قاعدگی و یائسگی ، همه در این راستا هستند.
وجود کرومزوم y در مردان و بیماری های وابسته به جنس و نیز دیگر بیماری ها در مردان شیوع بیشتری دارد، مسائل درمانی و مراقبتهای بهداشتی ، نوع شغل و حوادث نوید بخش عمر بیشتر برای زنان است .آنان با آنکه به بعضی اختلالات همچون پوکی استخوان و روماتیسم و … بیشتر دچار میشوند، ولی بی آنکه از پا درآیند به زندگی طبیعی ادامه میدهند.

تفاوتهای فیزیولوژیکی زنان و مردان : یافته های آزمایشگاهی

تفاوت های قابل توجهی بین دو جنس در اندازه هورمونهای هیپوفیز ،تستهای کلیه ، دفع کراتی نین، باز جذب گلوکز و….مشاهده میشود.

  • ارزش خونی:
  • محدوده طبیعی گلبول های قرمز خونی در مردان به طور متوسط ۴.۵ و در زنان ۸۰۴ میلیون در هر میکرولیتر است. مقادیر اجزای خونی در زنان گروه سنی باروری ۱۰ درصد کمتر از مردان است.
  • نیازهای غذایی:
  • ۱)ویتامین های محلول در آب: نیاز مردان به ویتامین C، فولاسین و نیاسین و تیامین و یبوفلاوین از زنان بیشتر است.
  • ۲)مواد معدنی: حدود ۴ درصد وزن بدن را عناصر معدنی تشکیل میدهند ، بجز آهن که زنان بیشتر نیاز دارند در دیگر عناصر زن و مرد مساوی هستند.
  • ۳) آب: میزان آب در بدن زنان در سنین مختلف از مردان کمتر است .نسبت آب به وزن بدن پس از بلوغ در دختران ۵ درصد کاهش و در پسران ۵ درصد افزایش میابد.

تفاوتهای فیزیولوژیکی زنان و مردان : تفاوت در مغز و اعصاب

۱)تمایز سلولی: از آنجا که کرومزوم ها در زن و مرد متفاوت است سلول های مغز آن دو نیز متفاوت است و زنانه و مردانه هستند.

۲) اندازه و وزن: به طور متوسط وزن مغز زن ۱۱۰ کمتر از وزن مغز مرد است.
۳)هیپوتالاموس و هیپوفیز: کارکرد این ها در زنان و مردان متفاوت است.

۴)نیمکره های مغز: در پسران یک طرفه شدن کارهای فضایی در ۶ سالگی پدید می آید ، ولی در دختران این کنش ها در۱۳ سالگی در هردو نیمکره یکسان است، اختلالات زبانی ناشی از آسیب دیدن نیمکره چپ در مردها شدیدتر است ودر مجموع مغز زن از نظر کنش قرینه تر از مغز مرد است . وبرای پردازش های کلامی آماده است.

۵) بیماریها: بیماری ms ، آتروفی لوبر، سردردهای میگرنی، بی اشتهایی و یا پر اشتهایی عصبی در میان زنان شیوع بیشتری دارد.و بیماری پارکینسون ، تیک، مننژیت ویروسی و  ALS در مردان بیشتر است.

۶) تفاوت های کارکردها و استعدادها: برخی حواس در زنان و برخی حواس در مردان قویتر است . زنان در کارهای دستی و فعالیت های ظریف هنری چابک ترند، و پسران در درسهای ریاضی و استدلالی قویترند . پس مغز زن و مرد متفاوت است.

۷) هوش و استعداد: ضریب هوش در حد نوابغ میان پسران ۵۷ درصد و میان دختران ۴۳ درصد است.براساس برخی آزمون ها در ضرایب بالای هوش درصد پسران افزایش میابد.
در زمینه خلاقیت و نبوغ هم پسران بالاتر هستند . در فعالیتهای اکتشافی بی باک تر و کنجکاو ترند ، و در میان نوابغ رشته های مختلف علوم زنان تعدادشان اندک است. زنان در حافظه فوری از مردان برترند و در حافظه غیرفوری مردان برترند.

۸)استخوانها و اسکلت : در مجموع استخوانهای یک زن بالغ از مرد بالغ کوچکتر است و زن ستیغها و زوائد کوچکتر و کمتری دارد، نسبت به طول قطر آنها کمتر است، زمان بهم پیوستگی مراکز استخوان سازی زنان زودتر از مردان روی میدهد، و استخوان زنان استحکام استخوان مردان را ندارد.طول و قطر و وزن استخوانها و قفسه سینه و ستون و مهره ها ، استخوان لگن و سر و گردن زن و متفاوت است.جمجمه زن از جمجه مرد سبک تر است و حجم آن ۱۰ درصد کمتر است.

پیشانی در زن نسبت به مرد حالت عمودی دارد. سوراخ کاسه چشم در زنان گردتر است.سینوسهای هوایی اطراف بینی دارای حجم کوچکترند. قسمت صماخی استخوان گیجگاهی در زن کوچکتر است و زبری و سختی کمتری دارد.رشد قاعده کاسه سر زنان ۲ سال زودتر از مردان متوقف میشود.برامدگی های پیشانی و آهیانه ای در زن برجسته تر است و سقف جمجه کمی پهن تر است.و در مجموع جمجه زن پس از بلوغ گرایش به حفظ خصوصیات کودکی دارد.

تفاوتهای فیزیولوژیکی زنان و مردان : ورزش و فعالیت بدنی

تفاوتهای موجود ناشی از تفاوت در ابعاد و ترکیبات بدن است.
زنان در مقایسه با مردان قلب و شش کوچکتری دارند ، حداکثر اکسیژن مصرفی آنها پایین تر است،مقدار هموگلوبین و حجم خون آنان کمتر است و…این گونه تفاوتهاست که رتبه ورزشی مردان را بهتر میکند . شانه های پهن و قوی ، دستهای بزرگ و بافت عضلانی بیشتر مردان را در بازیهایی که مستلزم پرتاب کردن و ضربه زدن است ممتاز میکند ، وضعیت پاها و لگن سبب میشود که آنان تند تر بدوند و از نظر سرعت عمل و هماهنگی حرکات برزنان پیشی گیرند ، و دربرابر خستگی ها مقاوم باشند و در ورزش های سنگین موفقیت بهتری به دست آورند.

تفاوتهای فیزیولوژیکی زنان و مردان : دستگاه ادراری

اندازه کلیه در زنان کوچکتر است و سرعت پالایش گلومرولی در زنان حدود۱۵ درصد کمتر از مردان است، بازجذب گلوکز در کلیه مردان بیشتر از زنان صورت میگیرد، دفع کراتی نین در مردان بیشتر از زنان است، و شیوع برخی بیماریها و اختلالات دستگاه ادراری متفاوت است مثلا عفونت ادراری در دختران زیادتر از پسران و شب ادراری در جنس پسر شیوع بیشتری دارد.

تفاوتهای فیزیولوژیکی زنان و مردان : قلب و ریه

حجم قفسه سینه زنان کمتر از مردان است ، شانه های باریکتری دارند ، و به تناسب قلب و ششهای ششهای انان به طور نسبی کوچکترند. و ظرفیت حیاتی زنان در سطح پایین تری قرار داد ، در مردان زمان استراحت قلب در هر ضربان قلب ، کمتر است ، هنگام انقباض بطنها فشارخون بیشتر است، و قلب در موارد فشار یا کارهای بدنی برای فعالیت مجال بیشتری دارد.

 

تفاوتهای فیزیولوژیکی زنان و مردان : حواس پنج گانه

  • حس بینایی مردان بهتر از زنان است. نسبت نابینایان مادر زادی در جنس نر بیشتر مشاهده میشود، در برابر تاری و خیرگی چشم زنان حساس تر است و نزدیک بینی شدید در میان مردان شیوع بیشتری دارد.
  • حس شنوایی زنان بهتر از مردان است. آنان صداها را بهتر از هم تمیز میدهند و در تشخیص محل صدا ماهر ترند .با افزایش سن شنوایی زنان با سرعت کمتری کاهش میابد و درصد کمتراز آنان در سنین بالا به سمعک نیازمند میشوند.
  • حس بویایی مردان بالغ نسبت به بعضی بوها بی تفاوت است درحالی که زنان نسبت به همان بوها حساسیت نشان میدهند و به طور عمومی حس بویایی در زنان بهتر است.

حس چشایی در نوزادان دختر علاقه به محلول های شیرین بیشتر از نوزادان پسر است و زنان به مزه های ترش حساس ترند.

حس لامسه : پوست زن از پوست مرد لطیف تر است و نسبت به لمس و درد حساسیت بیشتری دارد میانگین تحمل فشار برای مردان ۷.۲۸ پوند است و در زنان ۹.۱۵ پوند است و از این روست که آنان با کمترین ضربه احساس درد میکنند و در کارهای دستی چابک ترند.

تفاوتهای فیزیولوژیکی زنان و مردان : پوست  و چربی بدن

تفاوت پوست زنان و مردان ناشی از ماهیت زمینه ای ساختمان بافت هم بندی رشته ای زیر جلدی است. همچنین بافت رو پوست زنان نازک تر از مردان است و مقاومت کمتری نسبت به برامدگی ها و فرورفتگی های سطحی از خود نشان میدهد .

چربی بدن :

نوزادان دختر نسبت به نوزادان پسر چربی بیشتری دارند با شروع بلوغ میزان چربی زیر پوست افزایش میابد و در بعضی بافت ها ذخیره میشود . پس از بلوغ تا ۳۰ درصد وزن بدن زنان را چربی تشکیل میدهد. که حدود دوبرابر چربی موجود در بدن مردان است.

مطالب مرتبط با تفاوتهای فیزیولوژیکی زنان و مردان

 تفاوت ویژگی های زنان و مردان : دانلود سخنرانی دکتر فرهنگ

 

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *