پرسشنامه خودگویی کالوت برای سنجش خودگوییهای مثبت و منفی

پرسشنامه خودگویی کالوت

صحبت کردن با خود عبارت است از مکالمه‌ی درونی خودتان. این امر تحت تأثیر ذهن ناخودآگاه‌تان است و افکار، عقاید، پرسش‌ها و ایده‌های‌تان را عیان می‌کند.

صحبت کردن با خود می‌تواند مثبت و منفی باشد. می‌تواند انگیزه بخش یا استرس‌زا باشد. بخش اعظم صحبت کردن با خود به شخصیت ما بستگی دارد. اگر انسان خوشبینی هستید، صحبت کردن با خود می‌تواند برای‌تان مفیدتر و مثبت‌تر باشد. اگر منفی نگر باشید نیز برعکس این مورد صادق است.

برخی نمونه‌های خودگویی مثبت و منفی

منفی: اگر نظرم را تغییر دهم همه را ناامید خواهم کرد.

مثبت: قدرت تغییر نظرم را دارم. دیگران این مسئله را درک خواهند کرد.

منفی: من شکست خوردم و سرخورده شدم.

مثبت: من به‌خاطر تلاش کردن به خودم می‌بالم. این کار شجاعت می‌خواهد.

منفی: من خیلی اضافه وزن دارم و چاق هستم. من نمی‌توانم در این مورد کاری انجام دهم.

مثبت: من قدرتمند و توانا هستم، و می‌خواهم به خاطر خودم سالم‌تر باشم.

منفی: وقتی امتیاز نمی گیرم باعث ناامیدی اعضای تیمم می‌شوم.

مثبت: ورزش یک کار تیمی است. ما با هم برنده و بازنده می‌شویم.

برای از بین بردن و جایگزینی خودگویی منفی می توانید از روش زیر استفاده نمائید

قدم اول: از خودتان سؤال کنید
از خودتان بپرسید: این فکر من از قسمت منطقی و عقلانی وجود من می آید یا از قسمت هیجانی؟

آیا این فکر من، و آنچه در حال وقوع است، کسی که هستم و توانایی های من را بطور واقع بینانه نشان می دهد؟

من چه شواهدی برای تصدیق و یا رد این فکر دارم؟ خودگویی ها ما را به کجا می رسانند

زمانی که شما تلاش می کنید تا از حالت هیجانی فاصله بگیرید و بطور عقلانی به مساله نزدیک شوید متوجه خواهید شد

که این صدای جنبه ناتوان کننده شما است که با شما صحبت می کند نه جنبه توانای شما.

قدم دوم: از بیرون به موقعیت نگاه کنید
خودتان را از موقعیت بیرون بکشید و از خود بپرسید:

اگر شخص دیگری چنین حرف هایی در مورد خودش می زد به آنها چه می گفتم؟ خودگویی ها ما را به کجا می رسانند

چگونه به آنها کمک می کردم تا وضعیت را به شکل مثبت تری ببینند؟

بیرون کشیدن خودتان از موقعیت به شما کمک می کند تا خلاقانه تر فکر کنید و مسائل را از زاویه دید متفاوتی ببینید.

قدم سوم: به تصویر بزرگتری نگاه کنید
بدترین اتفاقی که ممکن است در این شرایط بیفتد چیست؟ چقدر احتمال دارد که این اتفاق بیافتد؟

بهترین اتفاقی که ممکن است بیفتد چیست؟ خودگویی ها ما را به کجا می رسانند

این مشکل در پنج سال آینده تا چه حد اهمیت خواهد داشت؟

شما می توانید با این روش خودگویی های منفی را بارها و بارها به چالش بکشید.

نکته مهم اینجا است که نباید خودتان را بخاطر خودگویی های منفی سرزنش کنید.
با این کار اوضاع را بدتر می کنید و جو منفی بیشتری بوجود می آورید.

در عوض یاد بگیرید که نسبت به آن آگاه باشید، به جای آنکه از آن متنفر باشید تصدیقش کنید و از آن سوال بپرسید.

علاوه بر این روش ها می توانید از تکنیک های ان ال پی برای از بین بردن همیشگی افکار منفی و خودگویی های منفی استفاده نمائید.

صدای درونی مثبت، انسان را وادار به فکر و رفتار صحیح می کند

که می تواند پیامد های مثبتی در افزایش توانایی های فردی و بین فردی داشته باشد

و برعکس ( خودگویی منفی) می تواند موجب افزایش سطح استرس،

بیماری های جسمی مانند سردرد و معده درد شده و رفتارها را در مسیر تخریبی سوق دهد.

وقتی (خودگویی منفی) داشته باشید به عنوان نمونه به خودتان بگویید

(من می دانم که آینده ی دشواری را در پیش دارم و یا من در این کار موفق نمی شوم)

در حقیقت خودتان را ناامید کرده و حتی تلاشی برای موفقیت نیز نمی کنید. خودگویی ها ما را به کجا می رسانند

اغلب خودگویی، بازتابی از ارزش ها، رفتارها و نوع تربیت دوران کودکی است.

گاهی اوقات بعد از خودگویی های مثبت، تغییر وضعیت روانی خود را به خوبی حس می کنید.

یکی از معروف ترین عبارت های تأکیدی، جمله ای است که ” دکتر امیل کوئه” به بیمارانش توصیه می کرد:

« زندگی من هر روز از هر جهت بهتر و بهتر می شود»

_ نتایج تحقیقات دیگری، شواهدی را پیشنهاد می‌کند
که برنامۀ آماده‌سازی روانی مبتنی بر خودگویی انگیزشی و مهارت‌های تصویرسازی روش مناسبی برای

ارتقاء سطح عملکرد بازیکنان فوتبال است.

لذا به منظور بهبود سطح آمادگی‌روانی و عملکرد فرآیندی بازیکنان فوتبال، لازم است

زمینۀ به‌کارگیری برنامۀ آماده‌سازی روانی بازیکنان فراهم شود.

خودگویی های سازنده را مطالعه کنید (تا بیکران)

پرسشنامه خودگویی کالوت

پرسشنامه خودگویی[۱] کالوت به­ وسیله کالوت و همکاران (۲۰۰۵)، تهیه شده است و ابزاری خودگزارشی برای سنجش خودگویی مثبت و منفی در بزرگسالان است که دارای دو مقیاس خودگویی مثبت و خودگویی منفی است. ضریب آلفای گزارش‌شده برای مقیاس خودگویی منفی ۰/۹۰ و برای مقیاس خودگویی مثبت ۸۰/۰ است. از نظر روایی همگرای پرسشنامه، روابط معنی‌داری بین نمرات این پرسشنامه و نمرات افسردگی، اضطراب و استرس به دست آمده است (کالوت و همکاران، ۲۰۰۵). برای اجرای آن از آزمودنی خواسته می‌شود نخست موقعیت­هایی را تصور کند سپس هر یک از ۵۲ عبارت پرسشنامه را در یک طیف لیکرتی ۴ درجه ای پاسخ دهد. نمره به­ دست آمده از ۲۶ مورد از آیتم­ها که بین ۲۶ و ۱۰۴  قرار دارد، نشان دهنده میزان خودگویی­های منفی آزمودنی است. کالوت و همکاران (۲۰۰۵)  نشان دادند که در جمعیت بالینی نمره خودگویی منفی ۶۰ به بالا به­ دست می­آید. روایی و پایایی پرسشنامه خودگویی کالوت در ایران به وسیله جولای مجیدی (۱۳۹۳) و علوی و همکاران (۱۳۹۲) مورد تأیید قرار گرفته است. علوی و همکاران (۱۳۹۲) ضریب آلفای کرونباخ برای مقیاس خودگویی منفی را ۸۱/۰ و برای مقیاس خودگویی مثبت ۷۲/۰ به دست آوردند. همچنین نشان دادند خودگویی منفی، همبستگی مثبت معنی‌داری با دو مؤلفه افسردگی و اضطراب دارد.

[۱] – Self-Talk Inventory (STI)

  • Calvete, E., & Cardenoso, O. (2002). Self-talk in adolescents: Dimensions, States of Mind, and psychological maladjustment. Cognitive Therapy and Research, 26, ۴۷۳-۴۸۵.
  • Calvete, E., Estevez, A., Landin, C., Martinez, Y., Cardenoso, O., Villardon, L., et al. (2005). Self-Talk and Affective Problems in College Students: Valence of Thinking and Cognitive Content Specificity. The Spanish Journal of Psychology, 8(۰۱), ۵۶-۶۷.

دانلود پرسشنامه خودگویی کالوت

۶۰,۰۰۰ ریال – خرید

با ما در روان راهنما همراه باشید


صفحه اصلی دانلود پرسشنامه استاندارد ، آزمونهای روانی ، تست و مقیاس


bookh این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *