دستنامه غربالگری اتیسم

دستنامه غربالگری اتیسم : کتابی ساده و مصوّر برای شناسایی و غربالگری اُتیسم

اوتیسم  چیست؟

در حال حاضر این طبقه بندی اختلالات بعنوان اختلالات رشدی گسترده –  Pervasive Developmental Disorders  یا  PDD  بمنظور تشخیص بیماری  در آمریکای شمالی شناخته شده است (کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ، ۱۹۹۴ چاپ چهارم، انجمن روانپزشکی آمریکا). PDD اخیراً تحت اصطلاح  اختلال طیف اوتیسم (Autism Spectrum Disorder) یا ASD قرار گرفته است. بنابراین، وقتی  متخصصین یا والدین به انواع مختلف اوتیسم اشاره  میکنند، اغلب آنها اوتیسم را از یکی از اختلالات طیفی تمیز میدهند که PDD نیز شامل آن میشود.

هیچ “نوع” استاندارد  یا  فرد  “مشخصی”  مبتلا به ASD وجود ندارد. شاید والدین اصطلاحات مختلف  در مورد توصیف کودکان مبتلا به این طیف، از قبیل شبه اوتیستیک، گرایشهای اوتیسیکی، طیف اوتیسم و اوتیسم بیش فعال یا کم فعال  را بشنوند، با این حال، اشخاص تحت طیف اوتیسم در برقراری ارتباط، کمبودهای اجتماعی و حسی دارای وجه اشتراک میباشند  که در عین حال  در خصوص شدت، تعداد علائم یا سن شروع آن متفاوت هستند.

دستنامه غربالگری اتیسم

علائم اوتیسم  چگونه آشکار میشوند؟

اوتیسم ناشی از اختلال عصبی است که بر رشد و عملکرد مغز تاثیر میگذارد. اوتیسم یک اختلال طیفی بشمار میرود. بعبارت دیگر، علائم و ویژگیهای آن میتوانند در طیف گسترده ای از ترکیبات یعنی از خفیف تا شدید نمایان شوند. دو کودک با تشخیص مشابه میتوانند بسیار متفاوت از یکدیگر عمل کنند و دارای مهارتهای مختلف باشند.

دستنامه غربالگری اتیسم

کودکان مبتلا به ASD تا سن ۲۴ تا ۳۰ ماهگی اغلب در رشد و نمو خود نسبتاً عادی بنظر میرسند. در این سن است که  والدین متوجه تاخیر در زبان و گفتار، بازی یا تعاملات اجتماعی کودک خود میشوند. البته اختلال در هر کدام از موارد ذکر شده بالا به خودی خود نشانه تشخیص قاطع ASD نخواهد بود، اوتیسم آمیزه ای از چندین چالش رشدی و تکاملی است.

دانلود دستنامه غربالگری اتیسم

دانلود

 


صفحه اصلی دانلود کارگاه ، کتاب ، پرسشنامه ، ویدئوهای آموزشی ، پاورپوینت و نرم افزار


توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *